Vůně nás provázejí všude
Vůně nás provázejí všude. V zaměstnání, doma nebo v autě. Jakmile někam vejdeme, vůně je většinou to první, co naše smysly zachytí, aniž bychom si to vědomě uvědomili. Mnohé studie prokázaly, že čichová paměť je mnohem silnější než zraková.
V praxi to znamená, že až 95% informací získaných zrakem do jednoho roku zapomeneme, ale u čichové paměti je to pouze 20%. Proto se dnes firmy ve světě snaží mít i svou pachovou identitu. Je to nezbytná strategie firem.
Technicky, tedy pro účely strategie obchodu, lze základní skupiny vůní rozdělit následovně:
1. Hlavové
Jsou to vůně jemné, nedráždivé, přírodního charakteru. Většinou se využívají přírodní složky aromaterapie, jelikož esence působí přirozeně a jsou příjemné velkému počtu lidí. Jsou těkavé, ovlivňují především myšlení, zvyšují pozornost a koncentraci. Pozitivně působí na myšlení, dodávají pocit čistoty. Rychleji odezní.
Použití: kanceláře, banky, seminární místnosti.
2. Srdcové
Ovládají naše city. Dokážou nás obšťastnit a zlepšit náladu, zprostředkovat pocit jistoty. Podporují psychiku a pozitivní myšlení.
Použití: lékárny, lékařské ordinace, prodejny běžné spotřeby, poradenské místnosti. Všude tam, kde chceme vytvořit srdečnou a otevřenou atmosféru, vykázat se solidností a kvalitou.
3. Základní
Jsou nejtěžší a mají nejmenší těkavost. Mají uzemňující charakter. Působí svůdně, ale pokud se použije vyšší koncentrace, působí velmi těžce až nemile.
Použití: luxusní prodejny, boty, šperky. V obchodech, které nabízejí zboží image charakteru. Používají se tam, kde chceme zvýšit ochotu a kontakt s nabízeným zbožím.